Kow Kut en Ko Phi Phi go Thai

14 december 2012 - Sukhothai, Thailand

Thailand en Amerika liggen zoals verwacht mijlenver uiteen, maar van aanpassingsproblemen is er bij de penskes geen sprake. Thailand is tot dusver waarlijk een culinair, tropisch en bovenal goedkoop paradijs en dat terwijl we enkel nog de minder populaire trekpleisters hebben aangedaan. Bangkok wordt door de trotters vaak alleen als doorreisplaats bezocht, maar wij brachten hier toch 4 aangename dagen door. In eerste instantie was er vooral euforie vanonzentwege over het weer : altijd zonnig en rond de 30 graden en dat noemen ze hier zonder verpinken de winter, de zotten. Na deze klimatologische euforie volgde de financiele-gastronomische vreugde al snel. Heerlijke maaltijden voor een bahtje of 80 ( 2 euro ) en Bert zijn penske verdwijnt bovendien als sneeuw voor de zon want alles is hier supergezond. Mijn dobbel kinneke is ook nimeer, maar ons Pica blijft groeien gelak een kool en bijgevolg mijnen belly ook. Mijn buikje en Bert zijn bakkebaarden wekken bij de Thai veel jolijt en dus gegiechel want buiten 'noodles' en 'lice' kennen ze ook het woordje'baby'. Als we dan ook nog 'money' aan het lijstje van gekende Engelse woorden toevoegen, zijn we rond.

Ja, ze komen vrij onderdanig en soms onbeholpen over, maar wel immer vriendelijk en vrolijk. Hun gepush werkt soms wel op de zenuwen, maar na enkele dagen hebben we onze weg hier wel in gevonden. Geweldige afdingers zijn we niet, ook al weten we ondertussen wel wat de correcte prijzen zijn. Het valt me al heel de reis op hoe wantrouwig wij ( Belgen ? ) van aard zijn en hoe we vaak achteraf moeten toegeven dat we te snel dachten dat we in't zak gezet werden. Ook in dat afdingen worden we aangemoedigd ( door den trotter bv ) om keihard en zakelijk te zijn terwijl dat er bij momenten echt over is. Zo betrapte ik er mezelf op dat ik over 10 baht ( 25 cent ) onderhandel en dat voor een ritje van een half uur met tuktuk voor 50 baht/40 baht. Een soort van ongepaste assertiviteit die er precies met de paplepel is ingegaan. De nederlanders hebben deze pap er met pollepels ingekregen blijkbaar want naar mijn gevoel gaan zij er soms helemaal over. Ach ja, als ik dan even in mijnen overassertieve schiet is daar natuurlijk het Bertje om mij tot nader orde te roepen. Jaja, dat is soms nodig.

In Bangkok zelf bestonden onze hoofdactiviteiten uit tempels bezoeken, hapke eten, marktje afschuimen, terraske doen, shopke doen, hapke eten, wandelingetje maken en gaan slapen. Vooral veel tempels dus hier en het Boeddhisme is dan ook alom tegenwoordig. Op het vliegtuig richting Thailand hebben we ons wat verdiept in deze godsdienst, maar theorie en praktijk komen niet altijd overeen. Een van de doelen is het vrij zijn van verzuchtingen en aardse verleidingen en wat zie je dan in het station ? Allemaal monniken in oranje gewaad, kaalgeschoren en bovendien allemaal voorzien van i-podoortjes en gsm. Zo gaan ze het nirwana niet bereiken, me dunkt. De tempels zelf zijn soms ietwat carnavalesk naar ons gevoel, zeker de nieuwere exemplaren. Veel te veel Boeddha's overgoten met goud, smaragden of andere dure materialen. Vrij van verzuchtingen als ze zijn, kan de afgebeelde Boeddha niet groot of duur genoeg zijn en dat leidt dan tot grappige zichten : een reuzegrote gouden Boeddha die maar net past in de voorziene tempel. Met zijn hoofd tegen het plafond gedrukt zit hij daar dan in lotushouding op ons neer te zien. Wel grappig. Heel mooi wel die tempels hoor en vergeleken met Belgie ook heel kleurrijk. Dat we niet zo'n kleurrijk volkje zijn, stelden we in Amerika ook al vast. Dat doe je dan als je lang op reis bent denk ik : de gebreken van je land van afkomst vergroten en je reisbestemming verheerlijken of net omgekeerd natuurlijk, maar vergelijken doe je steeds.

's Avonds altijd kapot want de warmte weegt dan toch door. Wel waren we altijd al vroeg wakker omdat we in Bangkok een kamer zonder airco hadden genomen omdat mijn boekhouding een dagbudget van 2500 baht (60 euro) voorziet. Ik had dus een kamertje geboekt in een leuk guesthouse van 9 euro per nacht in Bangkok, maar in Ayutthaya deden we het iets luxueuzer bij Tony. Zalig geslapen (met airco) en fietsen gehuurd daar om de oude stad te verkennen. Superleuk en superprachig was dat. Deze laatse zin is dus een typische trotterzin want van dit laatste overenthousiaste ras komen we er hier iets te veel tegen. We zitten blijkbaar in het toeristische seizoen en het is weer van dattum : ook die echte typische reizigers zijn niet helemaal onze meug. Na de Indiers en Chinezen in het vliegtuig, staan nu ook de geitenwollensokken op het te vermijden-lijstje. Jaja, geen simpel mannen die penskes zele :) Net wel 2 toffe Nederlandse trotters ontmoet hoor.

Goei nieuws want ondertussen hebben we ook het Burumgradziekenhuis bezocht om te kijken of ons Pica het ook allemaal zo tof vindt als wij en ja hoor ... baby is vewy good and vewy happy. Volgens dokter Wandee ( dat is Wendy in het Thais denken we ) was ze veel aan het lachen en veel aan het bewegen. Alle organen zijn onderzocht en we kregen zelfs een 4D-beelden te zien. Heel zot was dat omdat je echt gezichtskenmerken kon waarnemen (dachten wij he).  We vonden alletwee dat ze een Dufraingenneusje had, een Jacobsbovenlipje ( maw geen bovenlip ) en de kin van Bert met horizontaal streepje. Alles verliep heel professioneel en we hadden echt het gevoel dat de onderzoeken grondig verlopen waren. Opgelucht en vewy happy waren we toen we de Burumgraddeuren achter ons sloten.

Toen ik dit schreef, zaten we op de trein naar Sukkhotai waar we wederom een oude stad zullen we aantreffen. Hier verblijven we 3 dagen zodag we wat hangmat- en cocktailtijd kunnen inlassen. Bert zit hier al 2 uur met zijn Dufraingenneusje tegen het raam gedrukt en hij onderbreekt mij geregeld om zijn gewaarwordingen mee te delen. Hij heeft al apen, varanen en vermoedelijk een krokodil gezien. Het is een topdag!

Ondertussen aanbeland in Sukkhotai en het is weer van Holy Guacemole. Vandaag de oude stad bezocht met brommer en echt adembenemend mooi was dat ( zie foto's ). Deze namiddag gaan zwemmen in een luxeresort en dat allemaal in een tropisch en idyllisch kader... Morgen gaan we terug. Nu slapen want doodmoe...

Sjaawkes / baaikes ...

Minder fraai en ronduit shockerend is het sekstoerisme hier. In Bangkok zagen we natuurlijk een topje van de ijsberg want de echte vetzakskes trekken naar Pattaya. Wel zagen we al nen hoop scheve kerels in de middagzon op een terras Singhabier heisen terwijl een jong kereltje natte handdoekjes in de nek van de hoofdvetzak legde. Soms kwam hij op zijn schoot zitten en dat alles met een seksuele ondertoon. We zagen ook al dat men gewoon Thaise voorbijgangsters aansprak met 'how much?' alsof elke Thaise sowieso op eeder welke blanke kruipt. Jaja, die Thaise dames komen ook vrij onderdanig over, zeker tov westerlingen, dus elke Westerse loser kan zich hier even opperseksgod wanen en dan is Thailand natuurlijk een droombestemming.

1. Grote zus:
    14 december 2012
    zus, wat zie jij er ongelooflijk goed uit! het vlot nog altijd daar dus dan zijn wij hier ook content hè!
  2. Yentl:
    14 december 2012
    Eylaaaaaba! Zalig om die foto's te zien en om dingen terug te herkennen, zoals Sukothai en het verzegelde flesje water en nie te vergete het singa bier! Ik hoop dat jullie Thailand verder ervaren zoals wij da gedaan hebben, wij vonden het noorden het meest indrukwekkends en het meest authentiek! Chiang mai en dergelijke e, zo goed dat pica het vewy vewy good stelt! Enjoy enjoy, maar da zal wel geen probleem zijn e! Idd die echte trotterboys en girls willen iets te abnormaal doen, vonden wij ook!

Xxxxxxxyentl en Sander xxx
  3. Tommy:
    15 december 2012
    'baby is vewy good and vewy happy' hilarisch... . Leuk te horen dat de dochter het goed stelt!
    En wat een verhalen altijd, ik kan bijna niet op m'ne stoel blijven zitten van hevigheid!
    xxx Ellen & Tommy xxx
    Ps; check mail als dat lukt
  4. Ingrid:
    15 december 2012
    Effe den tijd genomen om jullie reisverhalen in te halen. Zalig!! Om zo dik vet jaloers te zijn mannekes. Super! Geniet nog X
  5. Winnie:
    15 december 2012
    Goed bezig mannen! Ziet er schitterend uit! Geniet ervan en zorg vewy good voor je kleintje hé! x
  6. Wis:
    16 december 2012
    Het reizen gaat jullie goed af. Wat zien jullie er stralend uit. Breng zeker wat recepten van de Thaise keuken mee want ik wil mijn buikje ook kwijt. Dikke kus ma en pa D.
  7. Leen V.:
    17 december 2012
    Ine die de onderhandelingen voor haar rekening neemt... Wanneer heb ik dat nog eens gehoord?? ;-) Schitterend dat jullie kleintje het goed maakt. Hopelijk geen bakkebaarden te zien op de 4d-echo?Geniet van elke dag ginder!
  8. Lief:
    20 december 2012
    Tailand, één van mijn favorieten! Geniet ervan, ja, dat eten is volgens mij het lekkerste van de wereld!
    Leuk dat jullie Ukkipukki het ook gezellig vindt.
    Hé Bert onze Dolf en ons Els hebben er allebei een dochtertje bij!
    Nog een toffe vakantie!!!!
  9. Stijn:
    20 december 2012
    Alweer knappe verhalen! Vewy Naais! Geniet er nog van hé. Gr.
  10. FIE:
    28 december 2012
    We moeten toch eens nadenken om met z'n allen naar Thailand te verhuizen;- Kom nu binnenkort maar terug, want Bentje mist zijn Peter - Veel plezier nog, dikke kus van ons allen